torsdag 25 juni 2009

Smörgåstårta

Hej i värmen! Vad tyst det är bland bloggarna, har alla tagit semester? Min sambo jobbar sin sista dag idag sen är det fem veckors semester som gäller för oss. Vi hoppas på att hitta någon billig resa så vi får komma bort lite, sola, bada och bara ha det skönt. Men vi får se. Vi har pratat om Danmark också:)

Tänkte bara göra ett snabbt inlägg idag och visa smörgåstårtan som jag gjorde under midsommarhelgen. Det är ett riktigt smidigt recept med polarkakor och en röra med crabsticks och ägg i bland annat. Är det någon som blir sugen så får ni hojta så uppdaterar jag med receptet! Okej då:) Ni hittar receptet nedan!



Recept


Ingredienser:

6 polarkakor

1 dl vispad grädde
2 dl creme fraiche
1 dl gräddfil
1 dl majonäs
1 dl finklippt dill
400 gr crabsticks
2 finhackade hårdkokta ägg
2 msk purjolök
lite pressad citron

Valfri garnering. Jag använde sallad, gurka, körsbärstomater, citron, ost, ägg, crabsticks och dill.

Såhär gör du:

Blanda grädde, creme fraiche, gräddfil och majonäs och spara lite till garneringen. Blanda ner övriga ingredienser. Bred på röran i två lager och bred sedan på röran utan övriga ingredienser överst på tårtan, även på sidorna. Garnera! Jag har uteslutit räkor eftersom jag helt enkelt inte tycker om det men det är ju en klassiker annars. Det går ju även att variera röran och ha i till exempel skinka.


Nu ska jag laga lite middag! Ha det fint och njut nu av sommaren!

Kram Charlotte

5 kommentarer:

  1. Åh, vilken smörgåstårta!!! Ja vill absolut att du ska uppdatera med receptet! ;) Lite roligt för sambon pratade för någon vecka sedan att han ville att vi skulle göra smörgåstårta så nu lär han bli glad. :)

    Mjo, det är ganska dött på bloggfronten verkar det som och jag är inte bättre själv. Tiden räcker inte riktigt till när jag jobbar och nu vill man ju bara vara ute på kvällarna när det är sånt underbart väder.

    Det låter otroligt mysigt att få 5 veckors semester tillsammans. Hoppas ni hittar någon bra resa. Jag har 4 (!!!) veckor ledigt och jag längtar!

    Ha en fin kväll! Kram

    SvaraRadera
  2. Mmmmm så gott, älskar smörgåstårta och om jag gör egna så gör jag oxå alltid runda.
    Kram på dig/Ingela.

    SvaraRadera
  3. Gott, jag ska faktiskt göra smörgåstårta idag :) Skönt med semester, jag har 5 veckor men blir 1 vecka i augusti och då bär det av till Korfu :)
    Men blir några små turer med.
    Ha det gott i värmen, kram

    SvaraRadera
  4. Så god din smörgåstårta ser ut :)

    Hoppas du har en trevlig kväll i det vackra sommarvädret!!

    Kram Bella

    SvaraRadera
  5. Men va gulligt :) Det är lite svårt att hinna med bloggen nu känns det som men snart är det ju semester! :D Vi ska en sväng upp till vår hemstad för att gå på ett bröllop och så tror jag att det blir en roadtrip till östrelen och skåne. Har tänkt hinna bara vara här hemma också och pyssla och så också. Har ni något speciellt planerat?

    Vet du! Jag fyndade en margarinlåda för 40 pix i helgen. Helnöjd! :D

    Tack för receptet! Den ska jag absolut ta och laga på semestern. Ha en riktigt fin vecka.

    Kram Maria

    SvaraRadera