onsdag 15 juli 2009

Underbara Thassos

Hej där! Nu är det en vecka sedan vi landade i Sverige efter att ha spenderat en helt fantastiskt vecka i Grekland. Det var verkligen svårt att komma tillbaka till verkligheten igen och jag tror knappt att jag har gjort, eller vill göra det än.

Det finns så mycket att berätta och jag kan börja med att säga att det här verkligen var mitt livs upplevelse, det var verkligen en helt fantastiskt resa. Hela ön är grönskande men blommor och olivträd, såå många olivträd att ön nästan är täckta av dem och bergen sen, vilken utsikt! Vi hade kanonväder hela veckan, över trettio grader och sol och stranden, golden beach, kan jag förstå att den har blivit utnämnd till en av Greklands vackraste. Kritvit sand och kristallklart/turkost vatten.

Vi startade dagarna med att gå ner och handla frukost och färskt bröd och backen upp tillbaka till hotellet var inte att leka med men efter den promenaden var man mer än vaken. Frukosten intogs på balkongen med en helt overklig utsikt. Sedan spenderade vi hela dagarna på stranden och solade och badade. På kvällen gick vi ut och åt på olika restauranger, och vilken mat sen, jag säger bara fetaost, hihi:) Det blev mycket grekisk sallad för min del, men också pasta och pizza som var otippat god. Förrätterna som friterad mozzarella eller fetaost var himmelska. Och eftertätterna var inte dåliga de helller.

En dag hyrde vi en bil och åkte runt hela ön. Det var verkligen en sjuk upplevelse, man trodde inte att det man såg var sant. Vi besökte bland annat ett gammalt kloster och små bergsbyar som låg helt öde, samt huvudstaden på ön. Cikaderna spelade hela tiden och då och då hörde man klingandet av getternas bjällror.

Jag visar ett urval bilder för vi tog över femundra foton.


Utsikten från balkongen med poolen precis nedanför och havet 250 meter bort.


Utsikten åt andra hållet. Här ser man lite av bergen.


Grekisk sallad, såklart:)


Golden beach men kritvit sand och kristallklart turkost vatten, med bergen i bakgrunden.


Kolla in vattnet, helt sjukt!


Thassos stad och solnedgång vid hamnen.


Det växte överallt. Blommor, olivträd och frukter. Här plockar jag fikon som tyvärr inte var riktigt mogna.


Dessert dessert. Här i form av cappuccino och grekisk yoghurt med honung, nötter och frukt.


Solnedgångar hade vi inga riktiga men det räckte gott och väl med månen som lyste i orange och speglade sig i havet.


Jag kan verkligen rekommendera Thassos för det var helt fantastiskt på alla sätt. Det är dessutom roligt att det mest är greker själva som turistar där, vilket gör det mer genuint grekiskt. Ett minne för livet är det iallafall helt klart och nu har jag drömt mig tillbaka en stund här.


När vi kom hem förra veckan stannade vi ett tag hos min familj i Jänköping. I lördags åkte vi hem för att gå ut och äta med svärmor (ja, det blev grekiskt:) )
Sen har vi spenderat några dagar på hennes lantställe, himla mysigt! Nu försöker vi landa lite i lägenheten innan det bär av till Jönköping igen för på söndag ska vi åka på en stoor loppis i Moheda och på måndag ska jag klippa mig i stan. Sen får vi se vad vi gör med resten av semestern.


Jag har mycket att visa och inlägg står på kö men jag låter inspirationen styra och semestern komma i första hand:) Kram Charlotte

7 kommentarer:

  1. Verkar ju underbart, förstår att ni var nöjda med resan! :-) Ni åkte ju när det inte var så bra väder här i Sverige heller, ännu mera plus! Kul att fler inlägg väntar och härligt med ny frisyr, hur ska du klippa dig? Ha en fortsatt skön sommar!

    SvaraRadera
  2. Ja, det var verkligen fantastiskt:) Och vi hade tur att det precis tog slut med det fina vädret när vi åkte för resan blev ju väldigt billigt, nu är sista minuten mycket dyrare;)

    Nu har jag haft riktigt långt och tjockt hår ett tag så jag har verkligen tröttnat på det så nu ska det klippas upp och bli lite mer frisyr:)

    Tack detsamma!

    SvaraRadera
  3. Åå ser jätte härligt ut. Var det bra restauranger? God mat? Vi har våran semester kvar, 3 veckor kvar nu tills vi åker :)
    Ha det gott, kram

    SvaraRadera
  4. ÅH! Det ser ju ut som ni har haft se underbart! Jag är tokig i fetaost så det stället hade nog passat mig ;)

    Vi har också haft det häligt och jag har gjort såå bra fynd! Jag väntar på fler inlägg från dig så jag får se dina! :)

    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Nu börjar jag sakna inlägg från dig! :)
    Hoppas att du har en härlig semester i alla fall. Jag försöker njuta av mina sista lediga dagar.
    Kram Kram

    SvaraRadera
  6. Det låter helt underbart att bara få vara ledig. Du gör rätt i att glömma bloggen tycker jag! Snart blir det höstväder och skola igen, då kan bloggen få ta mer tid :D

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  7. Åh vilka ljuvliga bilder! Vill oxå åka dit =)

    SvaraRadera